Sprawca: nieznany

Każde uszkodzenie pojazdu przez osoby trzecie wzbudza duże emocje. A szczególnie, gdy sprawca jest nieznany lub zbiegł z miejsca zdarzenia. Co powinniśmy zrobić  w takiej sytuacji? Czy możemy liczyć na pomoc ubezpieczyciela?

Jeśli sprawca uciekł z miejsca wypadku, w pierwszej kolejności powinniśmy powiadomić o tym policję, a następnie postarać się pozyskać świadków zdarzenia i oczywiście fakt wypadku zgłosić naszemu ubezpieczycielowi. Te czynności nie oznaczają jednak, że otrzymamy odszkodowanie. Zależy ono bowiem od rodzaju posiadanej polisy oraz od tego, czy policji uda się ustalić, kto był sprawcą uszkodzenia pojazdu. Generalna zasada jest taka, że jeśli policja ustali sprawcę, wypłata odszkodowania zostanie dokonana z jego OC, oczywiście, jeżeli je posiada. Jeśli sprawca nie opłacił OC, odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Z kolei jeżeli sprawca nie jest znany, UFG wypłaca odszkodowanie tylko wówczas, gdy w wyniku wypadku ktoś odniósł obrażenia ciała, za szkody w mieniu nie uzyskamy rekompensaty.

Szacuje się, że w Polsce ok. 100 000 kierowców nie posiada OC. Już choćby z tego powodu warto pomyśleć o ubezpieczeniu, które obejmuje odszkodowanie z tytułu szkody wyrządzonej przez nieznanego sprawcę. Taką ochronę zapewnia polisa AC. Jej zaletą jest to, że ubezpieczeniem objęte są zarówno szkody wynikające z kolizji drogowych, w których sprawca jest nieznany, jak i uszkodzenia dokonane przez wandali np. na parkingach osiedlowych. W przypadku uszkodzeń parkingowych, jeśli nie posiadamy AC, za naprawę będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni.

Pośrednicy mają pełne rozeznanie w rynku i oferują polisy różnych towarzystw. Wybierajmy takiego Agenta, który ma najszerszą ofertę – wówczas szansa znalezienia optymalnej polisy oraz uzyskanie dobrej ceny wzrasta. Doradca wyjaśni różnice w ofertach, nie będziemy musieli samodzielnie ich analizować. Co nie mniej ważne – wszystkie oferty dostępne są w jednym miejscu, oszczędzamy więc czas. Pośrednik oferuje zwykle różne typy ubezpieczeń, dlatego możemy skorzystać np. z ofert pakietowych, które trudno znaleźć samodzielnie.

Korzystanie z pośrednictwa to także wsparcie w kwestiach formalnych: doradcy pomagają w wypełnianiu formularzy, tłumaczą zawiłości itp. Doświadczony pośrednik wyjaśni też, dlaczego nie warto zatajać informacji, np. o chorobie przewlekłej w przypadku ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą. Prawdziwe informacje podwyższą stawkę, będziemy jednak zabezpieczeni na wypadek zaostrzenia choroby. W przeciwnym wypadku koszty ewentualnego leczenia będziemy musieli pokryć z własnej kieszeni.

Ten ostatni przykład to argument dla wszystkich, którzy zmuszeni są parkować na niestrzeżonych parkingach – czyli dla większości z nas. Dlaczego zatem nie wszyscy decydują się na AC? Czynnikiem zniechęcającym może być cena. Jednak szerokość oferty ubezpieczeniowej pozwala na dopasowanie AC do indywidualnych potrzeb, a więc także na obniżenie wysokości składki. Można wykupić np. ubezpieczenie wyłącznie od kradzieży lub tylko od szkód związanych z uszkodzeniem pojazdu.

Nawet jeśli używamy auta sporadycznie, warto posiadać takie „koło ratunkowe”. Tym bardziej, że AC można dobrać do indywidualnych potrzeb i uzyskać zniżki. Niektóre firmy ubezpieczeniowe przyznają zniżki kobietom, bo wbrew obiegowej opinii to panie mają lepsze statystyki wypadkowe.

Wyłączenia umowne to np. wariant likwidacji szkody, wysokość udziału własnego (ubezpieczenie nie musi pokrywać 100%), sposób zabezpieczenia bagażu, pożar samochodu w wyniku samozapłonu, zły stan techniczny (np. „łyse opony”). Wbrew pozorom, im bardziej szczegółowo określone warunki wyłączenia odpowiedzialności, tym lepiej. Zapisy ogólne, np. „rażące niedbalstwo” są bowiem na tyle pojemne, że można pod nie podciągnąć w zasadzie wszystko.

Jeśli nie mamy świadomości, jakie wyłączenia obowiązują w danej polisie, możemy się rozczarować. I choć na zakres wyłączeń klient zwykle nie ma wpływu, może uniknąć nieprzyjemności… mówiąc prawdę. Posłużę się przykładem – pewien klient, podpisując umowę AC, nie poinformował, że w samochodzie wymontowano immobiliser. Auto, które ubezpieczał, ma takie urządzenie zamontowane fabrycznie – więc nie weryfikujemy tego dodatkowo. Doszło do kradzieży i klient nie otrzymał odszkodowania ze względu na brak wymaganych zabezpieczeń.

0
lat doświadczenia
0
ponad milion zawartych polis
0
oddziałów
NASZE WARTOŚCI

PROFESJONALIZM

Rynek ubezpieczeń i oferta stale się zmieniają, dbamy o to aby nasza wiedza była aktualna, a oferta najlepsza z możliwych.

RELACJE

Stawiamy na długoterminową współpracę, dlatego z najwyższą starannością przygotowujemy ofertę i dbamy o klienta.

POUFNOŚĆ

Poufność jest kluczowa w branży ubezpieczeniowej, to również jeden z filarów naszej działalności.

UBEZPIECZENIA

MULTIAGENCJA

Copyright © Limanówka 2020 | www.informatyk-starogard.pl
Copyright © Limanówka 2020
www.informatyk-starogard.pl